Search This Blog

Sunday, April 14, 2013

I Hate BULLY

Assalamualaikum wbt..

BULI..yess..hanya empat perkataan tapi kesan dia memang besar.. Ada kesan baik? No, hanyalah kesan buruk..For me la..Tak tau la pulak kalau korang rasa buli ni boleh bagi kesan baik atau positif kepada masyarakat atau kepada diri sendiri..
 
Seperti yang sedia maklum kes buli ni memang banyak dah terjadi..Tapi yang membuatkan aku tulis post adalah tak lain tak bukan sebab kes buli yang sedang hangat di perkatakan minggu lepas..Oh no no no..Please don't do this again ye adik-adik..Actually aku memang tak boleh nak tengok video-video keganasan ni..Dera kanak-kanak,dera isteri..Tak boleh,yang real punya la..Kalau yang kat dalam drama tu boleh tengok tapi sipi-sipi jela..
 
Bagaimana ye nasib remaja yang dipukul tu..Cederakah dia..Kesiannya kan..Apa perasaan ibu bapa dia..Adik beradik dia..Kesian sangat..Kalau aku lah sebagai kakak menangis aku kalau adik aku diperlakukan begitu..Sudah lah dibuat macam punching bag diorang, diambil video dan diupload pulak..Kemain korang ye bergalok suka bila pukul orang dan yang menengok pulak sangat seronok ya..Aku tak tau la sama ada korang memang seronok ataupun buat-buat seronok..Al maklum la kan sokong kawan..Kalau tak sokong kot-kot nanti korang pulak yang kena bantaii..


Adui tak abis lagi aku rasa kesian kat budak itu..Sakitnya dia...Semoga dia dihindar dari kecederaan yang serius dan tak trauma..Dan yang pasti dapat sekolah dan belajar seperti biasa...
 
Kadang-kadang aku pikir budak yang pukul tu apa motif dia sebenarnya..Hanya melepaskan geram atau nak tunjuk HERO ataupun semua pakat nak jadi Lan Todak (JUVANA).. Dia tak pikir ke kesan dia lepas tu..Ohh tak sayang masa depan sungguh la haii..Tapi yela,kalau dorang pikir tak kan la jadi kes macam tu..
 
Masa tersebarnya video tu,sekejap je orang ramai share FB budak-budak itu..Siap ada address blog lagik..Aku sempat la jugak bukak blog budak-budak..Dari tulisan dak-dak ni takdelah menunjukkan ada ion-ion Lan Todak.. Itu yang aku heran..Dari mana datangnya semangat Ironman dia..
 
Adik-adik sekalian,mak ayah suruh sekolah,pergi la sekolah..Tuntutlah ilmu dahulu..Sebelum buat perkara-perkara tak berfaedah ni pikir dulu 150 juta kali bak kata Ainan Tasneem tu..Pikir jugak kesusahan mak ayah adik-adik membesarkan korang..Berhabis duit untuk sekolahkan adik-adik..Berhabis duit membeli uniform sekolah dan juga buku-buku sekolah..Tolong ambil kira perkara perkara ini sebelum adik-adik nak buat perkara-perkara salah..
 
p/s: Ini adalah personal opinion aku..Yang buruk jadikan sempadan, yang baik jadikan teladan..

credit photo:google.com

No comments:

Post a Comment