Search This Blog

Monday, October 1, 2012

Me Dan MakCik B

Assalamualaikum wbt...
 
Kisah ni masih lagi terngiang-ngiang kat fikiran aku.. Hari ni masih lagi bercerita.. Geram,tak puas hati masih ada.. Nasib baik hari tu aku sedar diri aku seorang wanita yang lemah lembut...(ahahahahhaa ketawa jahat)..
 
Minggu lepas aku ke tabung haji bank in duit anak aku.. Dah lama dah nak pergi tapi asyik bertangguh sebab banyak kerja.. Lepas tu bila free alih-alih lupa pulak nak bawak buku simpanan tu..Eh eh macam-macam hal..
 
Pada hari kejadian,aku siapkan borang simpanan awal-awal.. Nasib baik dah siap ambik borang simpanan awal-awal so tak yah nak sibuk isi borang tu masa kat sana nanti kan.. Bila sampai sana ok lagi nasib baik orang pun tak ramai..Wah lama tak datang tabung haji ni no giliran pun dah maju.. Pakai touch screen lagi..Alah macam kat mesin ATM yang touch screen tu.. Nak ambil no giliran pun macam tu tau..Hehehe ke dah lama benda ni? Akukah yang outdated? hahahaha..ada aku kesah???
 
Ok pastu jalan-jalan nak balik ofis masuk jalan pasar sebab jalan luar panas.. So bila jalan-jalan tu nampakla kueh ni namanya aku xberapa pasti tapi yang dibuat berasaskan kacang tanah..hmm susah aku nak describe kueh-kueh kat kelantan ni kan lain pulak orang pronouncekan..hehehe
 
So aku berhenti kat sorang makcik (Makcik A sebab banyak makcik dalam citer ni nanti korang confuse hehehe) ni dan bayar..Kueh tu RM1.00 dan aku bukak purse ada RM10.00,so aku bagi je la..Ikuti dialog kat bawah:
 
Makcik A tu membelek-belek kertas surat khabar  yang buat lapik letak kueh-kuah dia sambil mencari-cari duit kecik nak bagi aku balance.. Dia tunjuk RM1.00,geleng-geleng sambil kata xde duit halus (duit kecik hehehe)
 
Dia toleh kawan-kawan gosip dia tanya ada duit tukar tak..Kawan dia ni bukan mak cik B ni bukan jual kueh tapi datang nak bergosip ke hapa,.. Dok membebel sambil cari duit halus nak bagi kat Mak cik A ni, ada ke dia cakap.........
 
"Pelik sungguh orang ni,beli seringgit tapi bayar sepuluh ringgit"
 
Aiiii mak cik B ni memang nak cari gaduh ni..Menyirap jugak aku,dah la panas-panas..Aku nak beli kueh je,bukan nak dengar ko membebel mak cik B.. Makcik A ni takde pulak bising-bising..
 
Aku apa lagi, takkan diam je kan.. "Eh dah itu je yang saya ada" Makcik A ni dah nampak macam gelabah sebab aku balas balik dengan muka tak puas hati..cepat-cepat dia bagi duit balance tu kat aku..
 
Alih-alih masa aku berlalu pergi tu bunyik lagi mulut dia..Makcik B ni memang nak kena..Dia cakap benda yang sama "Memang pelik la ada ke beli macam ni,pastu kita yang susah cari duit kecik"
 
Aku terus toleh belakang tengok dia panggggg aku bagi kat mulut dia..Nah makcik B,awat lebih-lebih sangat mulut makcik B ni hah...!!!!!
 
Ok,itu hanyalah khayalan aku saja..Geram-geram aku xdela nak jadi kekurangan keajaran macam tu kan..Aku toleh je tengok dia,then aku istighfar sikit2 supaya hilang panas telinga dan aku pikir dalam hati kalau mak cik B tu tak berapa cerdik jangan nak ikut join dia sekali sebab kita kan orang cerdik pandai..haaaaaa kan...Betul betul betul...
 
Ok lantak kaulah mak cik B..Jadinya sampai sekarang aku masih ingat lagi mak cik B muka hang dan baju-baju hang sekali aku ingat wahai makcik....
 
p/s:Aku tak kata aku betul,tapi tu je yang aku ada..duit sepuluh ringgit je,lain 50ringgit..Rezeki dia la tu aku nak berhenti beli kedai dia..Tapi makcik A tu tak salah,makcik B mangkuk tingkat tu yang sebok..Dan sebagai peniaga memang la kena sedia dah memang nak berniaga..Dan agak-agak la,nak beli seringgit bagi 10ringgit,bukan 100 pun..haihhhh..

No comments:

Post a Comment