Search This Blog

Tuesday, April 28, 2015

5/2015 ~ Aleesya & Diapers Free

Assalamualaikum wbt..

Lama tak bercerita pasal anak yang sorang ni..Dah besar dah pun..hari tu berkobar-kobar nak catatkan semuanya perkembangan dia kat sini..

Tapi entah..semangat pun dah hilang ke mana..Atau pun maksud jelas sekali adalah hangat-hangat tahi ayam je sebenarnya...bahahaha..

Now dah 3yrs 9mnths.. Ataupun memang aku dah bagitahu kalau orang tanya umur berapa dah anak ko.. Dah 4 tahun dah..Ha kan, tetiba rasa wah dah 4 tahun dah anak aku..


Ok back to tajuk kat atas tu.. nak story pasal diapers free. Baru anak sorang ni takde experience lagi sebenarnya aku nak train dia.. Kena banyakkan baca, tanya orang-orang yang dah berpengalaman.Peers..
Kan tapi info yang paling banyak ialah dengan baca kat blog..

Banyak sangat membantu aku dalam nak train anak. Ok, masa mula-mula fikir camana la nak free diapers ni. Susah ke. Hasil dari pembacaan tu memang ada yang kata asyik mengemop je, ayik kena basuh cadar je, asyik nak kena kutip je kan..ahhahaa..

Aduii bagi surirumah kan aku rasa takdela susah sangat kan sebab kan memang 100% kat rumah dengan anak. Macam aku yang bekerja ni macam mana la nak train Aleesya..But thanks to hubby sebenarnya..Sayang bie..hahahha tetiba kan..

Aku sebenarnya train aleesya tak pakai pampers akhir tahun 2014 masa tu 3tahun lebih. Start dengan weekend bila aku ada kat rumah la biasanya. Memula tu memang dia taknak. Maybe rasa berangin je kot kat dia mauahaa..Banyak kali jugak main tarik tali hahahaha

Sebab aku tau Aleesya ni dia minat sangat dekat Frozen ni and selalu je imitate gaya Elsa ni..Ok i got that point..
 Lepas mandi pagi masa nak pakai baju tu aku cakap kat dia takyah pakai pampers la, Elsa pun tak pakai pampers..Princess tak pakai pampers..Hahahhaa..Terer tak mak..

Actually it works tau..Kena attract dia dengan cara macam ni kot. Tengok apa minat dia. Thanks to acik Jiji..banyak mama dapat info berguna kat blog dia..

Dan bila dah tak pakai pampers tu kena ajar dia bila nak kencing panggil mama. And the exprience masa ni very wonderful sangat..hahahahah

Kenapa aku cakap macam tu. Time tengah masak. Aleesya tiba-tiba akan

Mama mama mama!!!!!!!

Kau tau masa ni punya aderanalin tunggang langgang nak mengangkat dia cecepat masuk bilik air untuk lepas hajat dia..dan dan tu jugak masa tu tengah menumis ha...memang hangus la jawab dia..boleh terlupa tutup dapur..Adoiii kan wonderful sangat kan..

Dan lagi Mama mama mama!!!!!!!

Angkat masuk bilik air lagi..Boleh pulak dia cakap..Takde dah..Adoiila anak..Mama mu letih berkejaran boleh dia buat main-main..Kadang-kadang ada jugak yang baru je rasa nak BO tu terus dia kelam kabut..

Memang masa pakai pampers pun time nak BO tu dia mostly akan kehulu kehilir lari nak carik port best...hahaha kelakar pulak masa ingat tu.Pastu duk diam kat situ nak ambik feel kot..

Kalau terkencing dalam seluar tu ada la banyak kali jugak.

Tapi alhamdulillah tak pernah dia terBO dalam seluar. Tapi memula aku train untuk siang hari je la.
 Malam still pakai pampers and kalau nak keluar ada certain time tu aku pakai kan jugak pampers in case dia terasa nak melepas hajat dalam kereta dan tak sempat jumpa tandas.hehee
 
Sampai sekarang dah teratur dah Alhamdulillah.. Keluar pun tak pakai pampers dah. Tinggal malam nak tidur je still pakai.

Until dua tiga malam lepas, nekad nak train untuk train dia diapers free 100%. Nak masuk tidur tu aku suruh dia kencing dulu pun info kat blog acik Jiji kat SINI..Lepas tu cakap kat dia takyah pakai pampers la, dah besar dah. Kalau Aleesya nak kencing panggil mama. Ok? Dan di jawab OK..hahahaa
Cara dia jawab ok tu confident sangat then yeayy tak payah pakai pampers malam ni. Tapi nightmare jugak la mama ko dik sebab mama baru salin cadar ni...muahhahaa..
Kejap-kejap bangun cek..hahaha..

Alhamdulillah dah tiga malam ni tiada kebocoran berlaku. Bangun pagi tu terus nak kencing..Hopefully berjaya la usaha ini..Aamiin..

Of course, bila dia berjaya tak kencing malam ni kena hi-five sikit dengan dia..Celebrate ke kan. 

Sebagai hadiahnya sebab dah 3 malam tak kencing malam mama belikan Aleesya 2 helai t-shirt..
T-shirt gambar yang dia suka la ni..Mak kan, sentiasa je ingat apa yang anak suka..hehehe..



Ok, nanti kalau dah cukup seminggu diapers free mama beli kek Elsa pulak..hahaha.

Insha Allah.

Ok till then.

No comments:

Post a Comment