Search This Blog

Saturday, January 22, 2011

The Making Of Rendang

Entah kenapa hari ni tiba-tiba pulak nak makan rendang... Bukan raya pun..hehehe.. Pembawakan budak kot..hik2... Apa lagi aku pi la menuntut dengan mak aku.. Mintak resepi dan cara buat.. Bukan aku tak tau, tapi dah tak ingat nak buat macam mana.. Dulu penah jugak aku buat.. Hari ni rasa nak makan dan buat sendiri.. Pi pasar cari bahan-bahan nak buat rendang..

Mula-mula konpius jugak..agak-agak menjadi ke tak rendang aku.. Hopefuly menjadi la rendang aku tu..

Pagi tadi makan biskut je.. Jadi letih la nak masak.. Sampai potong daging pun sambil duduk.. Takpela orang pregnant ni memang kena banyak berehat pun sebenarnya.. Berdiri lama-lama rasa lenguh je kaki n betis ni..

Masa nak buat tu sempat lagi wat confirmation ngan mak aku kot2 tersilap.. So bila dah confident terus je aku memasak rendang.. Jadi ke?? Itu je yang aku pikir... Setelah masuk semua bahan-bahan dan yang penting sekali bab gula dan garam secukup rasa.. Adoi..yang tu yang paling aku lemah sikit... Cukup rasa ke tak.. Ke nak bubuh maggi cukup rasa...? hahahha...

Bila dah masuk gula dan garam then rasa...hmmmm alhamdulillah cukup rasa..Tapi macam tak jadi lagi je rendang.. Rasa rendang tu tak rasa lagi.. Hmmm sabar2.. tunggu lepas masuk kerisik then rasa lagi... Alhamdulillah dah jadi rendang.. Everytime aku masak memang ada assistant, so assistant aku tu la yang jadi tukang confirm rendang tu dah jadi rasa rendang..

Pukul 3 baru siap masak dan makan.. Aku makan banyak.. Yela mengidam nak makan rendang tu..Siap bertambah nasi lagi.. hehehe..Yummy..

No comments:

Post a Comment