Search This Blog

Sunday, May 6, 2018

3/2018~Surat Cinta Untuk Mama

Assalamualaikum..

Aleesya ni aku perhati dia suka sangat melukis, tak payah disuruh. Dulu memang dah nampak dah masa 4 ke 5 tahun macam tu, kalau pegang pen dia akan melukis. Bukan menulis. Tapi aku tak pernah pun halang dia melukis, itu yang dia minat nak buat macam mana kan.

In fact, aku jugak yang beli kertas A4 kat dia hahhaha.. Kalau nampak dah habis terus beli. Walaupun ada masa apa yang dia lukis tu tah pape je dan terus buang kertas tu. Menjadi singa jugak la sekejap haha. Ugut kemain tapi esoknya beli pulak. Itu yang masalahnya haha..

Walaupun lukisan dia tu takde lah cantik macam orang-orang dewasa tapi sesuai lah dengan tahap dan umur dia. 

Macam lukisan kat atas ni inspirasi (inspirasi gitu) bila dia tengok movie The Book Of Life. Aku pun kadang-kadang tak terfikir pun nak melukis macam tu..haha dan rasanya kalau aku lukis pun tak jadi macam tu kot haha.. Kalau sape-sapa yang pernah tengok movie tu mesti tahu karakter yang Aleesya lukis ;p
Ok, yang ni kelakar pun ada.. ni gambar family kami. Papa baju belang-belang dan mama pakai skirt uolss.. hahahahaha. Yang pasti kalau dia lukis yang part dia mesti yang paling cantik, tengok adik ada rambut macam upin ipin je hahahaha...

Actually banyak lagi lukisan dia yang aku tak tercapture. Tak sempat dan kadang-kadang dah terbuang dalam bin. Banyak sangat ya ampun..

Aku sokong je apa yang dia minat. Sekarang ni alhamdulillah membaca dan mengeja pun dah boleh. Cuma kena tekankan sikit je lagi. Asyik duk melukis je tak boleh jugak kan. Kena balance lah.

Aku tak letak expectation yang tinggi pada Aleesya. Asal dia boleh faham dan boleh ikut cikgu ajar di sekolah pun Alhamdulillah. Yelah, anak-anak ni tak sama tahap kecenderungan dia. Kita sebagai ibu bapa kena bagi semangat dan menyokong dia.

Aleesya ni sentimental sikit. Semalam, masa aku nak solat Isya' asyik duk bagitahu jangan tengok. Actually dia tengah melukis. Yelah yelah mama tak tengok pun. Lepas tu datang bagi kertas yang berlipat.
Terharu jugak kan kadang-kadang kalau macam ni. Walaupun lukisan simple macam ni je pun tapi amat besar kesannya kat kita. Hargailah anak-anak kita.


Apa yang buat aku lebih berbangga, Aleesya dah pandai tulis dah. Walaupun tak banyak dan walaupun ada satu perkataan yang salah, tapi aku tetap bangga. Ada kemajuan pada Aleesya yang sebelum ni tak tahu pun menulis dan membaca. Bukan tak tahu langsung tapi progress dia lambat compared to orang lain yang sebaya dengan dia.

Tapi aku tak pernah nak compared Aleesya dengan anak orang lain. Jika setakat itu yang dia mampu nak buat macam mana kan. Kita lebih kenal anak kita dari orang lain. Tak pernah push dia dan aku just go with the flow. And sekarang Alhamdulillah, aku dah nampak progressnya. Syukur Alhamdulillah.

So parents, just chill ya, give them time to learn and explore.

Till then, bye.

No comments:

Post a Comment