Search This Blog

Tuesday, October 27, 2015

14/2015~Teratak Kecil Kami In The Making

Assalamualaikum wbt

Panjang rasanya perjalanan kami suami isteri yang berhasrat untuk tinggal di rumah sendiri..

Apa taknya, proses beli tanah roughly ambik masa setahun, pastu tahun ni pulak start dari bulan Februari ke Mac macam tu la (seingat akak la sebelum pelasanaan GST) proses menyiapkan pelan rumah.

Nak tunggu pelan rumah siap dengan kelulusan dari Pihak Berkuasa Tempatan tu Ya Allah, ambik masa yang sangat lama. Actually dalam 4 bulan lebih rasanya.

Kelulusan daripada PBT dapat dalam around bulan Ogos. Alhamdulillah, finally, then hantar plan rumah ke Jabatan Penilaian untuk dinilai. Lepas Jabatan Penilaian nilai pelan rumah dengan jumlah pinjaman kemudian pihak Penilaian akan proceed pulak ke Bahagian Pinjaman Perumahan (BPP). Gittew

14 September 2015 Jabatan Penilaian inform hantar permohonan pinjaman akak ke BPP melalui emel..Alhamdulillah pada 15 Oktober 2015, pinjaman akak telah diluluskan. Ok, noted di sini, sebulan jugak untuk dapat kelulusan pinjaman.

Dan seterusnya, kena hantar surat setuju terima pinjaman ke BPP dalam masa 14 hari dari tarikh pinjaman diluluskan barulah BPP akan buat proses gadaian dengan Kerajaan Malaysia sama dengan proses beli tanah jugak.

So, lawyer cakap, proses gadaian tu ambik masa sebulan jugak,barulah BPP akan salurkan pinjaman ke pihak lawyer sebagai orang tengah untuk bayaran kemajuan kepada kontraktor nanti. Jadi sekarang dan akhir bulan Oktober, jadi ambik masa sebulan, so akhir November baru boleh start pembinaan rumah..bahahaha..

Rasa nak gelak pun ada..Tak tau dah nak rasa apa.Kekadang, akak follow the flow je, biar lambat asal selamat je kekdahnya..hahaha..Tetapi, kalau korang yang urgent yang nak duduk rumah sendiri akak suggestkan cari la rumah yang pemaju yang jual je..Senang cerita.

Tapi itulah,akak tak mampu nak beli rumah dulu-dulu sob sob, kelayakan tak mencukupi sebab harga rumah dah mahal masa tu.. So sabar jelah, buat jelah cara ni, maybe itu yang terbaik bagi akak kan ecececehh.

Mimpi jelah sekarang ni bila la nak siap teratak kecil akak tu..huh


Teaser.. Inilah pelan bahagian depan my Teratak Kecil akak..Inshaa Allah

Jomlah verangan dulu...;P

No comments:

Post a Comment